Är du snällmodig på jobbet?

Snällhet och tydlighet är två framgångsfaktorer på jobbet.
Men går de alltid att kombinera? Kan en chef verkligen vara snäll om hen levererar tråkiga besked till sina medarbetare? Och kan det verkligen vara snällt av en medarbetare att ha synpunkter på någon annans idé eller beteende?
Mitt svar är ja. Den som är snäll på riktigt visar omtanke genom att vara tydlig och uppriktig – och hen gör det med verksamhetens bästa för ögonen, på ett sätt som tar hänsyn till andra människors känslor.
Jag brukar säga att vi behöver vara snällmodiga. Det gäller särskilt chefer, som ju har stor påverkan på andra och ska vara goda förebilder.

Här är några exempel på hur det kan se ut när du är snällmodig på jobbet:

✅ Du är tydlig med dina förväntningar på andra, så att de inte behöver gissa.

✅ Du frågar när du undrar något, i stället för att gissa.

✅ Ifall någon beter sig illa säger du ifrån med ”jag-budskap”…

✅ …och du ger andra en chans att ge sin syn på saken.

✅ När du har idéer om hur saker kan bli bättre, då framför du dem.

✅ Om något skaver pratar du med berörd person, inte bakom ryggen.

✅ Du uppmuntrar andra att ge dig feedback – och tackar för deras åsikter.

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, augusti 2023

VILL DU BLI TRYGGARE I DITT LEDARSKAP?

Individuell coaching har bevisad effekt på ledarskap, välmående och resultat. Kontakta mig om du har frågor eller vill boka ett förutsättningslöst samtal.