Vi trivs och presterar som bäst när det finns tydlig kommunikation och när vi känner att vi får vara med i gemenskapen även om vi skulle råka göra fel. En vanlig term för detta är psykologisk trygghet.
Hur har ni det med den psykologiska tryggheten på ditt jobb? Här har jag formulerat fem frågor som kan ge en fingervisning:
1. Den som får problem med en uppgift…
a) håller tyst om det för att inte verka oduglig
b) berättar om det och hoppas på hjälp
c) berättar om det och får hjälp
2. När någon gör ett misstag är det naturligt att…
a) skylla ifrån sig
b) be om ursäkt och kapitulera
c) rätta till/lära sig av det
3. När någon har en avvikande åsikt svarar chefen/kollegerna vanligtvis med…
a) utskällning/utfrysning
b) motargument
c) nyfikna frågor
4. Vad som förväntas av mig och hur jag lever upp till det…
a) har jag ingen aning om
b) är ganska tydligt
c) är glasklart
5. Hur mitt arbete är upplagt…
a) styrs genom order och kontroll uppifrån
b) går på rutin sedan länge
c) justeras kontinuerligt i samråd med min chef
SÅ TOLKAR DU SVAREN:
Ju fler a-svar desto större otrygghet, och ju fler c-svar desto tryggare arbetsklimat.
Vill du få mer trygghet på din arbetsplats?
I artikeln 5 steg till trygga och framgångsrika team berättar jag mer om psykologisk trygghet och hur du kan få mer av den varan på din arbetsplats. Där utgår jag bland annat på forskning gjord av Amy Edmondson, professor på Harvard Business School, som visar på sambandet mellan psykologisk trygghet och positiva resultat.
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, maj 2020
Läs mer: