"Management by fear" kostar miljarder

”Om du har ett problem, då är du ett problem”.
Så ska en VD för ett internationellt storbolag ha sagt om personer som identifierat svaga länkar i produktionen.

Tyvärr finns en och annan chef som inte vill höra talas om problem som kan leda till förseningar, dyrare omkostnader eller annat som kan spräcka budgeten. Men att vägra lyssna på "obekväma" röster är farligt. Det skapar inte bara en tystnadskultur där människor mår dåligt och presterar sämre, det kan också få ödesdigra konsekvenser för verksamheten. Skandalen "Dieselgate" beror enligt bedömare på att Volkswagens ledning utövade en skrämseltaktik som innebar att ingenjörerna som skulle ordna så att dieselbilarna klarade utsläppskraven hade att välja mellan att få sparken eller att lista ut en lösning före utsatt deadline.

Tyvärr var ingenjörernas "lösning" i själva verket ett fuskbygge som senare uppdagades. Enligt uppgift har skandalen kostat Volkswagen omkring 300 miljarder kronor.

Så jag skulle vilja vända på det inledande citatet ovan och i stället säga:
”Om vi inte pratar om problem, då har vi problem”.

Även om det inte alltid är skönt att bli ifrågasatt och få problem presenterade för sig är det så mycket bättre att ta del informationen när det fortfarande går att agera på den, än när det hunnit bli för sent.

Jag brukar aktivt fråga de jag jobbar med om deras uppriktiga åsikt.
Men det räcker såklart inte med att de får frågan. Det gäller också att de känner sig trygga med att svara; att de inte är oroliga för konsekvenserna ifall de för fram synpunkter och fakta som är "obekväma".

Jag kan bidra till trygghet genom att bland annat…

✅ Ställa öppna och hjälpsamma frågor
✅ Lyssna intresserat
✅ Ställa nyfikna följdfrågor
✅ Tacka för den input jag får
✅ Visa i handling att jag tar intryck
✅ Inte straffa den som är ”obekväm”

Jag vet själv hur skönt det är att ha en chef som jag kan känna mig trygg med, som jag inte behöver vara rädd för, som lyssnar intresserat på mina åsikter och tar vara på min kompetens. Därför vill jag själv vara en sådan ledare. Och därför är jag stolt och glad över att jag fått feedback från medarbetare som: ”Ett stort plus för att du lyssnar” och ”Man behöver inte vara rädd för att säga till dig vad man tycker.”

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, november 2021

Läs mer:
TEST: Hur tryggt är ditt team?