Chefen ska inte ta skit – så sätter du gränser

Att en chef måste kunna ta kritik och svåra samtal, behärska sina impulser, vara lyhörd och visa empati – det går inte att ifrågasätta. Men det betyder inte att chefen ska vara en slagpåse.

Du som är chef har samma mänskliga behov som andra. Och därför har du rätt – ja rentav skyldighet – att sätta gränser på ett konstruktivt sätt om någon behandlar dig illa.

Men det är inte alltid lätt. Den som inte är van kan behöva träna upp förmågan för att inte trampa i vanliga fällor som att gå till motattack, bli tyst och skamsen eller hämnas i det fördolda. Vanliga begrepp för sådana kommunikationsstilar är aggressiv, passiv och passiv aggressiv. Ingen av dem funkar särskilt bra.

Om du däremot vågar göra din röst hörd, men utan bli hotfull, då vinner du förtroende.

Några råd om du känner dig oschysst behandlad:

✅ Be att få prata med den person vars beteende har påverkat dig
✅ Beskriv neutralt vad som hände, till exempel ”Jag hörde att du sa…”
✅ Berätta hur det som hände påverkade dig, till exempel ”Det gjorde att jag kände…”
✅ Sätt inte etikett på själva personen, utan kommentera hens beteende
✅ Beskriv hur du vill att hen ska agera i stället
✅ Var nyfiken på den andra personens upplevelser och behov utan att förneka dina egna

Råden kan självklart också användas av dig som inte är chef, och de funkar såväl på jobbet som privat.

👉🏻 VILL DU FÅ STÖD att träna upp din förmåga att sätta gränser? Kontakta mig så kan vi boka ett förutsättningslöst samtal om hur jag kan hjälpa.

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, mars 2022