Det händer tyvärr ibland att människor blandar ihop snällhet med mesighet. Att vara snäll förknippas då felaktigt med att inte kunna stå upp för sig själv och sätta gränser.
Men äkta snällhet är något helt annat. Den som är snäll på riktigt ger inte bara beröm och uppmuntran, utan kan också prata allvar när det behövs och vara tydlig och ärlig på ett schysst sätt. Äkta snällhet är också att stå upp för sina egna behov. Ibland kräver de här sakerna mod, och lyckligtvis kan det övas upp. Det är särskilt viktigt bland chefer eftersom ledaren sätter tonen. Men självklart har alla ansvar för att skapa bra atmosfär.
SAKER SOM EN SNÄLL-MODIG CHEF GÖR:
✅ Tar upp om något skaver, tex ”Jag upplever att…”
✅ För fram synpunkter till berörd person, pratar inte bakom ryggen.
✅ Sätter gränser om någon beter sig illa, tex ”Det är inte okej att...”
✅ Delar med sig av den info som finns och kan berättas, även tråkiga besked.
✅ Är tydlig med sin åsikt och vill höra andras, tex ”Jag tycker...Vad tycker du?”
✅ Ber om feedback och råd och kan ändra sig när någon vet bättre.
✅ Kan ta beslut och stå för dem, till exempel ”Vi tycker olika och jag väljer den här vägen för att…”
Vill du läsa mer om hur empati och tydlighet kan hjälpa oss att nå bättre resultat och vi kan få mer av den varan? Se mina lästips-länkar här nedan!
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, april 2021
Vill du få hjälp att stärka de här förmågorna?
👉🏻 Coaching är en bevisat effektiv metod för att utvecklas som ledare. I samtalen får du insikter, mod, verktyg och stöd att göra förändringar till det bättre. Vill du veta hur jag kan hjälpa dig och din verksamhet på bästa sätt? Boka ett kostnadsfritt samtal via ”knappen” här: