Snällhet har lyfts fram som en framgångsfaktor sedan forskare upptäckt vad som gör att vissa team lyckas bättre än andra. Den korrekta definitionen är psykologisk trygghet – och i det ingår att vi är omtänksamma mot varandra och att det finns tydlighet kring förväntningar och spelregler.
Det handlar alltså inte om att stryka varandra medhårs, utan att ha ett öppet och respektfullt klimat där allas åsikter är välkomna och där det är okej att prata om problem och göra fel. För mig som ledare och chefscoach är detta jätteviktigt, och därför gläder det mig att andra ofta beskriver mig i termer som: ”Lyssnande. Rättvis. Tydlig. Mänsklig. Omtänksam”.
Så här kan det låta när personer i trygga team pratar:
EN TRYGG CHEF:
✅ Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det! Det hade jag inte tänkt på.
✅ Jag uppskattar verkligen att du tog upp detta med mig. Det kan inte ha varit lätt för dig.
EN TRYGG MEDARBETARE:
✅ Jag har en känsla av att vi är på fel spår. Kan vi ta några minuter och prata om det?
✅ Det här blev jobbigt för mig. Kan vi släppa det nu och prata mer om det senare?
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, mars 2021
Läs mer: