Så tar du vara på medarbetarnas kompetens

Jag brukar säga att var och en är expert på sina kompetensområden och att det gäller att dra nytta av det. Annars är det resursslöseri.

Här gäller det att komma ihåg att kompetens är mycket mer än teoretiska och praktiska färdigheter. Din personlighet är minst lika viktig eftersom den avgör vad som känns enkelt för dig och vilken typ av uppgifter som motiverar dig. Och när du får göra något som du både behärskar OCH får positiv energi av, då jobbar du som bäst.

Hur ser det ut i ert team? Är ni medvetna om vilka styrkor och drivkrafter som var och en besitter? Tar ni i så fall vara på dem på bästa sätt och drar nytta av era olikheter? Om inte kommer här några enkla råd.

Fyra steg som får teamet att briljera

✅ Gör en lista över alla kompetenser som var och en besitter – både yrkestekniskt och kopplat till personlighet.
✅ Tänk inte bara på kompetenser som behövs i dag, utan ta även med sådant som behövs framåt.
✅ Låt var och en beskriva vilken typ av utmaningar och uppgifter som hen får positiv energi av att ägna sig åt.
✅ Fundera på vad ni kan göra för att var och en ska kunna ägna sig så mycket som möjligt åt sådant som hen både är duktig på och gillar – det vill säga få utlopp för sin expertkunskap.
✅ Sätt en realistisk plan så att ni kan genomföra de förändringar som är möjliga – och skrid till verket.

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, december 2021

Läs mer:

Åtta faktorer som ger flow i ditt team