Snällhet gör oss inte bara gladare, utan också mer produktiva.
Alltså borde vi alla tjäna på att vara snälla mot varandra.
Eller?
Det beror på vad vi menar med att vara snäll.
Om någon försöker vara snäll genom att…
…alltid hålla med
…alltid säga ja till andras önskningar
…aldrig ställa krav
…undvika obekväma beslut till varje pris
…då bidrar hen inte till bättre förutsättningar eftersom ett sådant beteende gör att personen blir otydlig och tappar handlingskraft.
Om någon däremot…
…är lyhörd för andras åsikter
…kan uttrycka sin egen ståndpunkt
…visar respekt för både andras och egna behov
…tar nödvändiga beslut även om de är svåra
…då är hen snäll på riktigt eftersom det bidrar till så kallad psykologisk trygghet – den viktigaste faktorn för att skapa trivsel och goda resultat i ett team, enligt forskning.
Jag kallar det för att vara snällmodig. Vill du läsa mer om hur det funkar och hur du kan göra för att få mer av det? Här finns länkar till några inlägg jag skrivit tidigare:
Därför når snälla chefer bättre resultat
Är ni snällmodiga på ditt jobb?
Så bäddar du för ärlig feedback
Är ni modigt tydliga på ditt jobb?
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, maj 2022