Hälsan och lönsamheten är bäst i företag där cheferna formulerar tydliga förväntningar och spelregler – samtidigt som de entusiasmerar och lyfter medarbetarna.
Tydlighet är alltså bra, förutsatt att budskapen formuleras med ett varmt hjärta.
Men alla chefer och medarbetare har tyvärr inte en öppen, rak dialog. Vad beror det på? Jag skulle säga att det handlar om rädsla.
➤ Den som drar sig för att leverera obekväma besked är sannolikt rädd för att bli illa omtyckt.
➤ Den som kommer med nålstick i stället för att tala ur skägget är kanske rädd för att bli straffad om hen säger sin åsikt högt.
➤ Och den som är övertydlig genom att berätta var skåpet ska stå utan att lyssna på andras åsikter är troligen rädd för att tappa andras respekt om hen visar sig sårbar.
Hur kan man komma över dessa rädslor? Genom att öva sig på att vara modigt tydlig. Det innebär att man tar ansvar för sina behov och åtaganden samtidigt som man visar empati och låter andra ta ansvar för sina behov och åtaganden.
Exempel på saker du gör när du är modigt tydlig:
✅ Använder jag-budskap.
✅ Säger din åsikt även om du är ensam om den.
✅ Är beredd att lyssna på de som tycker annorlunda.
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, juli 2021
Läs mer: