Visst har våra digitala hjälpmedel enorma fördelar. Men att vara ständigt nåbar har också sitt pris, särskilt om du är chef. När du och svarar på ett mejl eller sms i stället för att ägna uppmärksamhet åt personerna i din omgivning riskerar du att prestera sämre och knapra på medarbetarnas förtroendekapital.
Vid en undersökning gjord av USC Marshall Scool of Business fick drygt 550 anställda svara på frågor om mobilanvändning under möten. 86 procent ansåg det olämpligt att svara på telefonsamtal under möten och nästan lika många (84 procent) ansåg det olämpligt att skriva sms eller mejl under möten. De med högst lön var mest kritiska till mobilanvändandet, medan de yngsta var mer toleranta.
Även om studien har några år på nacken är det värt att fundera över vilka signaler vi skickar om vi väljer att prioritera mobilen framför kollegan mittemot oss. En som tagit upp ämnet i flera sammanhang är Travis Bradberry, medförfattare till den bästsäljande boken Emotional Intelligence 2.0.
I ett inlägg på Linkedin listar han en rad digitala beteenden som vi bör undvika, eftersom de gör oss mindre närvarande och mer ineffektiva. Ett av dem är att kolla mobilen under samtal.
– När du är i en konversation – fokusera all din energi på den. Då blir det roligare och mer effektivt.
Samma sak gäller under möten. Att svara på mejl samtidigt som någon annan pratar kan ge en känsla av effektivitet, men i själva verket blir ingenting gjort ordentligt.
– Gör aldrig något halvhjärtat. Om ett möte inte är värt din fulla uppmärksamhet borde du inte vara där, menar Travis Bradberry.
Ett annan sak som han avråder från är att ha en massa notifikationer på mobilen. Han kallar det ”en mardröm för produktiviteten” och hänvisar till studier som visar att varje pling stjäl viktig energi och uppmärksamhet.
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, februari 2020