Tre sätt att bli tydligare som chef

Tydlighet är en uppskattad ledaregenskap. Här är tre saker du som ledare kan göra för att skapa ökad tydlighet:


1. KLARGÖR ROLLER OCH FÖRVÄNTNINGAR

Utgå inte från att alla automatiskt vet vad de ska göra och vem som bestämmer vad. Det finns få saker som stressar anställda så mycket som otydlighet kring ansvar, befogenheter och mål. Du och dina medarbetare tjänar på att definiera detta tillsammans. Det behöver inte vara på detaljnivå, tvärtom. Poängen är att sätta ramar som gör att var och en kan ta egna beslut inom sina områden och styra sitt arbete så mycket som möjligt.


2. VÅGA PRATA KLARSPRÅK

Om du behöver lämna ett tråkigt besked eller prata allvar med någon: Linda inte in budskapet. Annars finns risk att du bidrar till osäkerhet eller missförstånd som gör saken värre. Undvik förminskande ord som kanske, nog, lite, gärna etc. Och säg inte man när du menar jag.


3. GE KONKRET UPPSKATTNING

Bekräfta dina medarbetare för allt bra som de gör. Och var konkret. I stället för att säga något allmänt, berätta mer exakt vad det är som personen gör som du uppskattar och varför det är värdefullt.

Detta är bara några exempel på beteenden hos tydliga ledare.
Vad vill du lägga till?

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, september 2020

Läs mer:

Åtta faktorer som ger flow i ditt team