Sakerna som kännetecknar ledare med hög EQ

blogg_eq.jpg

Personer med hög emotionell intelligens har större chans att lyckas som chefer än andra, enligt forskare. Förmågan kan visa sig på olika sätt, men det finns några huvudkriterier.

Begreppet emotionell intelligens fick stor spridning för 25 år sedan genom en bok med samma namn av psykologen och vetenskapsjournalisten Daniel Goleman. Utifrån en studie på närmare 200 globala företag drog Goleman slutsatsen att människor med hög emotionell intelligens, EQ, är mer framgångsrika som ledare än andra.

Men vad är då emotionell intelligens och hur påverkar det prestationen? Det beskriver Goleman bland annat i artikeln ”What makes a leader?” som publicerats på ledarskapssajten Harvard Business Review.

Här är fem kännetecken enligt Goleman:

1. Självkännedom

Med det menas att du har koll på vad du känner, hur du mår och vad som motiverar dig. Samt att du förstår vilken påverkan dina känslor, din sinnesstämning och dina drivkrafter har på andra.

Så märks det i ditt ledarskap: Du har en verklighetstrogen bild av dig själv och kan skoja om dig själv. Du har gott självförtroende.

2. Självbehärskning

Det innebär att du kan hantera impulser och sinnesstämningar, och att du inte tar överilade beslut eller gör ogenomtänkta bedömningar.

Så märks det i ditt ledarskap: Du är pålitlig och har integritet. Du är öppen för förändringar och känner dig bekväm även i situationer av ovisshet.

3. Inre motivation

Du drivs inte av status eller pengar – din passion för att arbeta och göra skillnad har djupare drivkrafter än så. Och du har energi och uthållighet som du använder dig av när du ska uppnå ett mål.

Så märks det i ditt ledarskap: Du ser möjligheter, även när saker inte går din väg. Ditt driv är starkt och hjälper dig när du vill uppnå något. Och ditt engagemang sträcker sig utanför din egen zon.

4. Empati

Med det menas att du kan sätta dig in i andra människors känslor och drivkrafter och att du har förmåga att bemöta andra utifrån hur de fungerar känslomässigt.

Så märks det i ditt ledarskap: Du ser människors talanger, får dem att utvecklas och bygger lojalitet. Du har förmåga att anpassa dig till olika kulturer och är lyhörd inför kunder och samarbetspartners.

5. Social kompetens

Du är bra på att bygga relationer och nätverk. Du kan se vad som förenar människor och du skapar dialog.

Så märks det i ditt ledarskap: Du får folk med dig och kan leda förändringsprocesser effektivt. Du är skicklig på att bygga och leda team.

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, februari 2020

PS. Coaching är ett beprövat sätt att öka sin självkännedom och förmåga att bygga relationer. Vill du prata med mig om hur jag skulle kunna hjälpa dig eller andra ledare i din organisation med det? Mejla mig gärna på liselotte@stalbergledarskap.se

Läs mer:

5 steg till trygga och framgångsrika team