En chef som litar på medarbetarna – det är vad svenskar önskar mest av sina ledare. Men är det bra för verksamheten eller mest bara bekvämt för de anställda?
En studie presenterad i Harvard Business Review ger svar: Tillit leder till ökad produktivitet.
Så, hur får man sina medarbetare att känna sig betrodda? Och hur vet man vilken nivå av frihet under ansvar som är rimlig?
NÅGRA RÅD:
✅ Låt andra briljera. Berätta för varje medarbetare, ofta och specifikt, varför just hen är värdefull för verksamheten. Se till att hen får använda de styrkorna och utöka ansvaret när hen är mogen för det.
✅ Prata ihop er. Ha en dialog med varje medarbetare om hur hens ramar ska se ut, utifrån hens kompetens och drivkrafter i relation till era mål. Delegera hellre ansvarsområden än enstaka uppgifter. Var tydliga med era förväntningar på varandra och följ upp med feedback.
✅ Räkna med det bästa. När du väljer att delegera något, utgå från att det blir bra. Men abdikera inte. Om medarbetaren inte klarar uppgiften behöver ni prata om det.
✅ Ta inte över. Om någon får problem, försök att coacha fram en lösning i stället för att säga ”Gör så här” eller ”Jag fixar det”.
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, november 2020
Läs mer: