Det hade jag behövt veta när jag var ny som chef

meddelande-montage.jpg

Jag var skiträdd när jag fick mitt första chefsjobb.
Bland mina medarbetare fanns de som var dubbelt så gamla som jag. Skulle jag räcka till?
Jag ansträngde mig till max för att bevisa att jag var värd jobbet. Det blev långa arbetsdagar och mycket spänningshuvudvärk.

Det tog lång tid innan jag kunde lita på det som andra redan hade sett: Jag hade ledartalang. När den insikten väl sjönk in kunde jag kunde slappna av mer, vilket gjorde att jag blev en bättre chef.

I dag, många år senare, stöttar jag andra chefer så att de kan känna sig mer säkra och avslappnade. Jag vet ju av egen erfarenhet att ju tryggare du kan vara i dig själv, desto bättre funkar du som ledare.

Ibland tänker jag på den yngre versionen av mig själv och på hur hårt hon pressade sig. Till henne skulle jag vilja säga detta:

❤️ DU BEHÖVER INTE HA KOLL PÅ ALLT
Det är okej att säga ”Jag vet inte”. Det är en styrka att be andra om råd och hjälp.

❤️ DU BEHÖVER INTE FIXA ALLT
Alla tjänar på om du delegerar och litar på att saker blir gjorda utan din inblandning.

❤️ DU BEHÖVER ÅTERHÄMTNING
Att vila från jobbet är inte att vara lat – det är att ta ansvar.

LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, februari 2021

Är du ledare och står inför en utmaning? Jag kan vara ditt stöd och bollplank.

Kontakta mig gärna för ett kostnadsfritt prova-på-samtal. Mejla mig så hittar vi en tid.