Många företag pratar om att de vill lyfta fram medarbetarnas fulla potential. Men hur lyckas man med det i praktiken? Det verkar inte alldeles lätt. Över hälften av medarbetarna i en undersökning som tidningen Chef skrivit om, har svarat att de inte får visa vad de går för på jobbet.
Jag tänker så här:
✅ Om vi ska kunna ta vara på någons fulla potential behöver vi först känna till personens styrkor - och visa att vi uppskattar dem.
✅ Vi behöver också känna till personens drivkrafter - och ha en vilja att ta vara på dem.
✅ Slutligen behöver vi ha möjlighet att utforma personens roll efter detta, så att hen kan göra det som hen är bra på och blir motiverad av.
Det är alltså en del som ska klicka. Men ju mer angelägna vi är att få till det, desto större är chansen. Jag är övertygad om att en chef som har en levande dialog med sina medarbetare om de här sakerna har större möjlighet att fånga upp talanger och ta vara på dem.
Chefen kan till exempel ha enskilda samtal med sina medarbetare där följande punkter berörs:
➤ Det här uppskattar jag hos dig.
➤ Vad vill du själv lyfta fram som du är stolt över?
➤ I vilka jobbsituationer trivs du som bäst?
➤ Vad skulle göra jobbet roligare/mer meningsfullt?
➤ Vilka önskemål har du framåt?
Utifrån svaren kan ni sedan undersöka vad som går att göra för att tillgodose var och ens drivkrafter och få ut så mycket som möjligt av den kompetens som finns i teamet.
LISELOTTE STÅLBERG, ledarutvecklare & certifierad coach, september 2022